خدمات بوبین پیچی

بوبین یا سلونوئید (Solenoid) یک آهنربای الکترومغناطیسی میباشد که متشکل از یک هستۀ مرکزی و سیم پیچ است. بوبین ها اجزای ساده ای هستند که می توانند برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار گیرند. نام سلونوئید از کلمه یونانی “Solen” گرفته شده است که به معنی کانال یا لوله است.

از بوبین ها هم در تجهیزات خانگی و هم در تجهیزات صنعتی استفاده می شود، این ابزارها در طرح های مختلفی موجود هستند که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند. اگرچه مورد کاربری آنها متغیر است اما اصل کار آنها همیشه ثابت میباشد.

در تعریف دقیق تر این موضوع که بوبین چیست؟ و نسبت به آنچه که ذکر شد بوبین، قطعه ای سیم طویل است که به شکل سیم پیچ درآمده و هنگامی که جریان الکتریکی از سیم پیچ عبور می کند، یک میدان مغناطیسی نسبتاً یکنواخت در داخل آن ایجاد می کند. بوبین می تواند از طریق جریان الکتریکی یک میدان مغناطیسی ایجاد کند و از این میدان مغناطیسی و با کمک یک هسته فلزی نیروی محرکه خطی بوجود آورد.

اصول عملکرد سلونوئید

این قطعات به سادگی و بر اساس اصل “الکترومغناطیس” کار می کنند. هنگامی که شار جریانی از طریق میدان مغناطیسی سیم پیچ در آن ایجاد می شود، اگر یک هسته فلزی درون سیم پیچ قرار گیرد، خطوط مغناطیسی شار بر روی هسته متمرکز شده که باعث افزایش القای نیروی الکترو مغناطیسی در سیم پیچ میشود. اغلب شار مغناطیسی تولیدی تنها در هسته متمرکز میشود، همچنین مقداری شار در انتهای سیم پیچ و خارج آن نیز ظاهر می شود. قدرت مغناطیسی بوبین ها را می توان با افزایش میزان چرخش یا با افزایش جریان در سیم پیچ افزایش داد. مانند سایر آهن ربا، بوبین ها نیز دارای دو قطب مثبت و منفی هستند که از طریق آن می توان جسمی را جذب یا دفع کند.

alborztavana وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *